ЯК ПІДТРИМАТИ СВОЮ ДИТИНУ під час ЗНО та ДПА?

/Files/images/2013-2014_navchalniy_rk/survey.jpgШановні батьки, психологічна підтримка - це один з найважливіших чинників, що визначають успішність Вашої дитини під час здачі ЗНО. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності у вашої дитини, на кшталт, - «якщо ти …, то…», нав’язуємо нереальні стандарти, суперництво із ровесниками, - «подивись, як інші стараються…» тощо.

Водночас справжня підтримка повинна ґрунтуватися на підкресленні здібностей, та позитивних сторін дитини. Підтримувати свою дитину - значить вірити в нього. Підтримка заснована на вірі в природжену здатність особи долати життєві труднощі при підтримці тих, кого вона вважає значущими для себе. Дорослі мають нагоду продемонструвати дитині своє задоволення від її досягнень або зусиль.

Інший шлях - навчити підлітка справлятися з різними завданнями, створивши у нього установку: «Ти можеш це зробити!».

Щоб продемонструвати свою віру в дитину, батьки повинні мати мужність і бажання

зробити наступне:

• забути про минулі невдачі своєї дитини;

• допомогти дитині знайти впевненість у тому, що він/вона справляться із тим чи іншим завданням;

• пам'ятати про минулі успіхи і повертатися до них, а не до помилок.

Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад: «Знаючи тебе, я упевнений, що ти все зробиш добре», «Ти знаєш це дуже добре» тощо. Підтримувати можна також за допомогою дотиків, сумісних дій, тощо..

Пам'ятайте, основні правила психологічної підтримки, які є особливо важливими в період підготовки до іспиту:

• приділіть дитині увагу (цікавтеся її настроєм, станом здоров'я, проявляйте турботу про її потреби).

• забезпечте Вашій дитині місце для роботи, прослідкуйте, щоб ніхто із домашніх їй не заважав.

• контролюйте режим підготовки випускника, не допускайте перевантажень, пояснюйте, що обов’язково необхідно робити перерви, змінювати види занять.

• ранкова зарядка, спорт, прогулянки, не повинні бути виключеними із щоденного графіка під час підготовки до здачі тестів.

• зверніть увагу на харчування дитини. Подбайте, щоб вдома була поживна і різноманітна їжа, що забезпечить збалансований комплекс вітамінів. Пам’ятайте, що такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага тощо стимулюють роботу головного мозку. При цьому не зловживайте солодощами і борошняним виробами.

• залиште для дитини на період іспитів мінімальний перелік домашніх обов'язків, давайте їй зрозуміти, що оберігаєте її.

• допоможіть дитині розподілити час підготовки відповідно до певних тем. Дуже важливо для дитини навчитися робити певні схематичні нотатки, візуально впорядковувати матеріал. Основні формули, положення можна виписати на листочки і повісити у різних куточках вашого дому.

• придбайте різноманітні тренінгові матеріали по тестуванню ( Збірники тестів.). Велике значення має щоденне тренування дитини практично працювати із тестами.

• вчіть дитину правильно орієнтуватися у часі і розподіляти свій час.

• виражайте готовність допомогти і допомагайте в різних питаннях підготовки.

• розказуйте про свій досвід здачі іспитів, де це доречно. Розкажіть, що ви відчували перед іспитами. Водночас, не видавайте свого хвилювання перед днем здачі тестів і не переносьте тим самим своє хвилювання на дитину.

• прагніть виражати упевненість в силах, не лякайте провалом. Не переживайте за кількість балів, які дитина отримає після тестування. Дитина повинна знати, що кількість балів не завжди остаточний і кінцевий вимір її можливостей.

• дайте дитині напередодні тестування можливість повноцінно відпочити і добре виспатися. І пам'ятаєте, найголовніше понизити напругу і тривожність дитини і забезпечити відповідні умови для занять.


УВАГА, БАТЬКИ!

Профілактика суїцидальної поведінки дітей та підлітків

Депресія: особливості перебігу в підлітковому віці!

/Files/images/2013-2014_navchalniy_rk/help2.jpgДепресія, в основі якої лежить пригніченість усіх психічних і фізичних проявів людини, у підлітків має суттєві особливості, що відрізняють її від депресії в дорослих. Актуальність підліткових депресій полягає не тільки в їх збільшенні за останні роки, але й у тому, що «депресія може непомітно стояти за психопатоподібними порушеннями по­ведінки, штовхати до алкоголізації або вживання наркотичних засобів, за допомогою яких намагаються підняти настрій, подавити глибоко скриті обтяжливі переживання».

Ознаки депресії у дітей і підлітків
Діти
(до 12 років)
Підлітки
(після 12 років)
Сумний настрій Сумний настрій
Втрата властивої дітям енергії Почуття нудьги
Зовнішній прояв суму Почуття стомленості
Порушення сну Порушення сну
Соматичні скарги Соматичні скарги
Зміна апетиту або ваги Непосидючість, неспокій
Погіршення успішності Фіксація уваги на дрібницях
Зниження інтересу до навчання Надмірна емоційність
Страх невдачі Замкненість
Почуття неповноцінності Розсіяність уваги
Самообман — негативна самооцінка Агресивність поведінки
Почуття «заслуженого знехтування» Неслухняність
Низька фрустраційна толерантність Схильність до бунту
Надмірна самокритичність Зловживання алкоголем або наркотиками
Знижена соціалізація, замкненість Погана успішність
Агресивна поведінка, відреагування в діях Прогули в школі

Причини та мотиви суїцидальної поведінки

Причини самогубств, як правило, такі: — депресивні стани — самогубство відіграє роль позбавлення від відчаю, безнадійності, незадоволеності собою, похмурого та безперспективного майбутнього; — різноманітні прояви шизофренії або інших психозів; — прийом токсичних і наркотичних речовин, коли виникають помилкові, ілюзорні уявлення, наприклад, здатності літати; — акт помсти оточуючим («Ось побачите, як ви будете мене жаліти»); — імітація, яка призводить до розширених суїцидів. На користь високого ризику самогубства свідчать: — спроби самогубства в минулому (за різними даними, до 60 % закінчених суїцидів — повторні), до того ж повторні спроби частіше закінчуються смертю; інтервал між пертою і другою спробами складає, як правило, приблизно 3 місяці; — депресивний стан, особливо якщо присутня виразна тривога або ангедонія (втрата здатності відчувати задоволення, задовільність); — психічні розлади, особливо при високій підозрюванос- ті, манії переслідування, при страхітливих зорових та слухових галюцинаціях, імперативних галюцинаціях, у тому числі галюцинаціях, що виникають після прийому наркотичних засобів; — наркоманія та алкоголізм; — передменструальний синдром, особливо у дівчат із нестійким менструальним циклом. Серед соціальних факторів ризику самогубства домінують: низький освітній рівень; особливості вікового періоду — вік 15-19 років, особливо у хлопчиків, у дівчат ризик самогубства у 2-3 рази нижчий, однак суїциди трапляються і в більш ранньому віці. Найбільш типові мотиви суїцидальноі поведінки у підлітків: — переживання образи, самотності, відчуженості, неможливість бути зрозумілими; — дійсна або мнима втрата батьківської любові, ревнощі; — переживання, що пов'язані зі смертю, розлученням, уходом батьків із сім'ї; — почуття провини, сорому, докори сумління, образливе самолюбство, боязнь ганьби, насмішок, приниження; — страх покарання, небажання вибачитися; — любовні невда чі, сексуальні ексцеси, вагітність у дівчат; — почуття помсти, з лоби, протесту, загроза, попередження, вимагання; — бажання привернутім увагу до своєї долі, викликати співчуття до себе, уникнути неприємних наслідків, уникнути склад ної ситуації; — співчуття товаришам, героям книг, фільмів або наслідування їх. Психологи виділяють такі мотиви суїциду: 1. Пошук допомоги — більшість людей, що думають про самогубство, не хочуть помирати. Самогубство розглядається як засіб отримати що-небудь (наприклад, увагу, любов, позбавлення проблем, почуття безнадійності). 2. Безнадійність — життя не має сенсу, а на майбутнє розраховувати не доводиться. Змарновані всі надії змінити життя на краще. 3. Численні проблеми — усі проблеми настільки глобальні й здаються безнадійно невирішуваними, що людина не може сконцентруватися, щоб розв'язати їх поодинці. 4. Спроба зробити боляче іншій людині — «Вони ще пожаліють!». Іноді людина вважає, що, наклавши на себе руки, забере з собою і проблему та полегшить життя своїй сім'ї. 5. Засіб розв'язати проблему — людина розглядає самогубство як показник мужності та сили.

Усі висловлювання про бажання померти повинні сприйматися серйозно!

1. Прямі висловлювання: «Я покінчу із собою»; «Я хочу померти»; «Я хочу бути з дідом на небесах»; «Я застрілюся». 2. Опосередковані висловлювання: «Вам недовго залишилося через мене хвилюватися»; «Усі проблеми в сім'ї через мене»; «Я більше не можу терпіти цей натиск»; «Я тягар для своїх батьків»; «Я не потрібний друзям. Що б я не зробив, через мене одні проблеми».

Що можуть батьки зробити для дитини?

Якщо підліток висловлює бажання померти, до ситуації треба ставитися уважно, сприймаючи загрозу серйозно. Насамперед необхідно обміркувати ситуацію або обставини, у яких виражається це почуття. Підліток може виказувати бажання померти, коли щось складається всупереч його бажанням (якщо ви не купуєте йому те, що він просить, або не відпускаєте на дискотеку чи концерт). Те ж бажання він може виявити, коли ви його караєте або коли він намагається використовувати ваш промах, щоб викликати у вас почуття провини і скористатися цим у своїх цілях. Він також намагається викликати у вас відповідну реакцію і засмутити вас. Поміркуйте, чи можете ви передбачити, коли він повторить подібне висловлювання, або ж він говорить про бажання померти в несподіваній ситуації: коли дивиться телевізор, розмовляє про школу та своїх друзів. Як часто висловлюється бажання померти і за яких обставин? Іноді розмірковування про самогубство, по суті, являють собою спробу маніпуляції. На них треба реагувати так, як і на інші висловлювання типу: «Я тебе ненавиджу», «Ви злі», «Я втечу з дому», «Я хочу жити у бабусі». Це особливо характерно для дітей, узагалі схильних до маніпуляції. Дайте підліткові виразити свої почуття та обговоріть їх. Зберігайте самовладання, не дозволяйте дитині маніпулювати вами. Незалежно від того, чи є висловлювання про бажання померти передбаченими, чи бачите ви в них спробу маніпуляції, далі вам слід спробувати виявити ознаки небезпечності. Якщо ви помітите одразу декілька ознак — певні почуття, зміни в поведінці або характерні ситуації, поставтеся до дитини дуже серйозно. Якщо ви чуєте такі висловлювання, то важливо серйозно їх сприймати. Поговоріть з дитиною про її почуття та про самогубство. Не пропонуйте різних відповідей на серйозні питання. Не роз'яснюйте, чому вона не повинна відчувати того, що відчуває. Саме це може лише укріпити в ній почуття провини, безвихідності свЬго становища та власної непотрібності. Спробуйте проникнутися її почуттями і скеруйте розмову так, щоб підліток сам генерував альтернативні рішення своїх проблем. Якщо у вас є сумніви або нєвирішувагні питання, зверніться до психолога, психотерапевта, психіатра, який спеціалізується на дітях і підлітках, та попросіть професійної допомоги.

Нам необхідно вчити підлітків:

— зосереджувати свою увагу на доброму;

— доброзичливо приймати люб'язні, приязні слова;

— намагатися мати про себе позитивну думку;

— піклуватися про себе за допомогою фізичних вправ і раціонального харчування;

— пам'ятати — немає нічого поганого в тому, щоб звернутися до кого-небудь по допомогу.

Кiлькiсть переглядiв: 181

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Січень 2018 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031